FNV SPOOR

ONDERTUSSEN AAN DE ANDERE CAO-TAFELS…

Tekst Ronald de Kreij Beeld Jan Lankveld

Bij ProRail heeft FNV Spoor een mooie nieuwe cao uit het vuur gesleept. Bij NS zijn de onderhandelingen over een hopelijk eveneens mooie nieuwe cao nog gaande. Hoe is de situatie aan de andere spoor-cao-tafels?

Wat betreft de nieuwe cao voor de railinfrabedrijven kunnen we kort zijn: de werkgevers willen niet praten. Niet uit onwil, maar omdat ze net als de bouwwereld eerst willen afwachten waar de landelijk spelende stikstof- en PFAS-perikelen op uitdraaien en hoe dat economisch voor hen uitpakt. Het gaat op het spoor om de onderhoudsbedrijven Strukton Rail, Volker Rail, BAM Infra, Dura Vermeer Railinfra en (nieuwkomer binnen de cao) Asset Rail.

‘Het spooronderhoud ligt niet stil’, zegt FNV Spoor-onderhandelaar Veronika Teunissen, ‘maar het cao-overleg wel. De gesprekken in de bouw lijken inmiddels weer langzaam op te starten, dus heb ik de railinfrabedrijven ook om data voor overleg gevraagd. Maar daar heb ik tot op heden nog geen antwoord op gehad.’

RICARDO
Een andere cao-ronde vond plaats bij Ricardo Rail, voorheen Lloyds Register en weer daarvoor beter bekend als respectievelijk NS Materieel Engineering en NedTrain Consulting. Ricardo startte de onderhandelingen om een nieuwe vakbond – AVV – aan tafel uit te nodigen. Toen bleek dat de werkgever niet verder wilde gaan dan 2 procent meer loon, besloten de drie bonden dit eindbod voor te leggen aan de achterban. De leden van FVN en CNV stemden massaal tegen. Bij AVV echter was een meerderheid voor.

‘Toch besloot AVV het eindbod af te wijzen’, vertelt FNV Spoor-bestuurder Roos Rahimi. ‘Ricardo was natuurlijk niet blij. De werkgever besloot dat AVV niet betrouwbaar was en wilde wel met CNV en met ons doorpraten, maar niet met AVV. Door de inzet van de leden van FNV en CNV hebben wij voor elkaar gekregen om bovenop die 2 procent een incentive van 1,5 procent af te spreken voor medewerkers die aan het einde van hun salarisschaal zitten. Tevens worden de toeslagen en vergoedingen met 10 procent geïndexeerd. Nog altijd niet echt een vetpot, maar onze vakbondsleden hebben ermee ingestemd.’

De werkgevers van de spooronderhoudsbedrijven willen (nog) niet praten

MULTIMODAAL

Eveneens weinig schot zit er in de cao Multimodaal, maar daar om een heel andere reden. De regionale vervoersbedrijven Arriva, Keolis en Qbuzz zijn met elkaar in een felle strijd verwikkeld. De FNV wil dat Qbuzz, dat sinds enige tijd eveneens regionale treinen rijdt, ook aan de cao-tafel aanschuift. Qbuzz wil dit zelf ook, maar met name Arriva ligt dwars. ‘Arriva-baas Anne Hettinga wil als enige zeggenschap hebben, omdat hij de grootste speler aan de cao-tafel is’, legt FNV Personenvervoer-bestuurder Brigitta Paas uit. ‘Maar zo werkt het natuurlijk niet.’

Volgens Paas, die samen met haar collega-bestuurder Anita Dries aan deze cao-tafel zit, stuurt Hettinga aan op een bedrijfs-cao. Paas: ‘Dat zien Qbuzz en Keolis niet zitten, al die verschillende cao’s die dan ontstaan. En wij al evenmin. Wij willen toe naar één landelijke cao Regionale Trein. We kunnen het ons daarom niet veroorloven dat één partij van de cao-tafel wegloopt. Gebeurt dat wel en de cao Multimodaal mislukt, dan leg ik de cao voor regionale treinen op de cao-tafel van het openbaar vervoer. Maar dat is voor later. Laten we eerst de uitkomst van deze bizarre machtsstrijd afwachten.’

Deel deze pagina