VERTREKKENDE BESTUURDER

'Ere wie ere toekomt: zonder dit kader was het nooit gelukt’

“KADERWERKER” JACQUELINE LOHLE VERLAAT FNV SPOOR

Tekst Ronald de Kreij Beeld Jan Lankveld

Bestuurder Jacqueline Lohle vertrekt na dertien jaar bij FNV Spoor. Gewoon omdat ze eindelijk wel weer eens iets nieuws wilde gaan doen. Hoewel ze één ding zeker zal gaan missen: de samenwerking met haar kaderleden.

Ze vertrekt met een knal. Maar dan in de positieve zin van het woord. Dus niet met slaande deuren, maar met een klinkend cao-resultaat bij ProRail (zie ook het artikel hierover elders in dit magazine). ‘Ja, dat is een erg mooi resultaat’, zegt ze. ‘Maar ere wie ere toekomt: zonder mijn leden en kaderleden was dit nooit gelukt.’

Jacqueline Lohle was de afgelopen dertien jaar bestuurder bij FNV Spoor. Haar belangrijkste aandachtsgebieden waren ProRail en het spoorgoederenvervoer. Ze heeft daar in de achterliggende jaren mooie dingen kunnen doen. ‘Ik heb prachtige cao’s afgesloten’, blikt ze terug. ‘Ook bij DB Cargo, waar het overleg over weer een nieuwe cao binnenkort trouwens opnieuw van start gaat.’

Aan dit laatste zal Lohle zelf niet meer deelnemen. Ze is binnen de bond overgestapt naar een functie als (deels) teamleider van de FNV-bestuurders in de sector beroepsgoederenvervoer en (voor het andere deel) als verantwoordelijk bestuurder voor de cao van pakketbezorger DHL. ‘Die nieuwe cao bij DB Cargo komt ook wel goed’, verwacht ze. ‘Want ook daar zit ijzersterk kader. Ik durf de boel daarom met een gerust hart aan mijn opvolger over te laten.’

TERUGKEREND ONDERWERP

De leden en kaderleden zijn een terugkerend onderwerp in dit afscheidsinterview met Lohle. ‘Ik weet niet wat het is, maar het zijn gewoon heel fijne mensen en prettig om mee samen te werken. De kaderleden zijn deskundig en houden de werkvloer nauw betrokken bij wat de bond allemaal doet. Ze vormen samen een echte spoorfamilie.’

Ze geeft een voorbeeld. ‘De nieuwe cao bij ProRail had eigenlijk al voor de zomer af moeten zijn. Dat lukte niet omdat de werkgever lange tijd dwars bleef liggen. Dus hebben we de periode na de zomer tot aan de hervatting van het cao-overleg gebruikt voor opnieuw een rondje langs de posten. We wilden met de achterban bijpraten en uitleggen wat de stand van zaken was bij de cao onderhandelingen, en daarbij ook uitleggen wat een cao nu eigenlijk ook alweer is en voor wie. Op al die bijeenkomsten zag je het kwartje gewoon vallen: “O ja, die cao is er dus voor óns en o ja, we zijn een sterke bond met veel leden en dus ook veel vakbondsmacht”. Vanaf die tijd zijn we er met z’n allen voor gegaan. De opkomst bij de stemmingen over de tussentijdse onderhandelingsakkoorden was massaal en tot twee keer toe werden die akkoorden massaal weggestemd. Eveneens tot twee keer toe zijn we daarna vol zelfvertrouwen doorgegaan met onderhandelen. Dat getuigt van kracht en dat wordt gewaardeerd. We hebben lopende het proces niet voor niets honderd nieuwe leden kunnen inschrijven. Die kwamen ook uit de gelederen van de andere bonden.’

STERKE BAND

De sterke band tussen Lohle en haar achterban zal de mensen die haar kennen niet verrassen. Al vanaf haar komst bij FNV Spoor heeft ze zich ingespannen voor de verdere ontwikkeling van het vakbondskader. ‘Ik ben onder de indruk van hun inzet en kennis waarmee ze collega’s helpen, begeleiden en adviseren; indrukwekkend gewoon. Daarom heb ik me er sterk voor gemaakt dat het kadernetwerk verder werd uitgebreid tot een solide bouwwerk. Daarnaast hebben we de opleiding voor de functie van de FNV-consulent opgetuigd en dieper verankerd in de organisatie. Alle sectoren binnen de FNV hebben inmiddels consulenten. Dat is mede te danken aan het succes van de consulenten bij het spoor’.

‘Door dit stevige netwerk van kaderleden binnen de bedrijven hebben we mooie cao’s kunnen afspreken’, vervolgt ze. ‘De samenwerking met de kaderleden vond ik super. Leuker dan dit wordt het denk ik niet. Hoewel, volgens mij heeft DHL ook een hele stevige kadergroep. En voor het geval dat niet zo blijkt te zijn, gaan we er gewoon aan bouwen.’