POLITIEKE WENSEN - 1

SERVICE OP STATIONS MOÉT

Tekst Ronald de Kreij Beeld Doon van de Ven

‘ALS POLITICUS ZOU IK HET WEL WETEN’

Wanneer je baan op het spel staat, ligt het voor de hand dat je alles in het werk wilt stellen om die te behouden. Dus als Manouk Veen na de komende verkiezingen in de landelijke politiek terecht zou komen, zou ze NS verplichten de serviceverlening op de stations minimaal op het huidige peil te handhaven.

Op 17 maart aanstaande vinden in Nederland parlementsverkiezingen plaats. Stel dat jij in de Tweede Kamer zou worden gekozen, wat zou jij dan als politicus veranderen ten gunste van jouw werk nu? We vroegen het diverse leden van FNV Spoor.

‘Ik ben 34 jaar en wil echt nog wel 30 jaar door bij NS’, beklemtoont Manouk Veen. Ze is als coördinator Wal verantwoordelijk voor de servicemedewerkers op de stations Roosendaal en Breda. Nog wel. Want wat er van haar functie en die van haar collega-NS’ers bij dit spooronderdeel gaat worden, is gezien de reorganisatieplannen van NS opeens uiterst onzeker. Dus haar antwoord op de vraag wat zij zou doen wanneer zij hiervoor de politieke macht had, ligt voor de hand: ‘De serviceverlening aan reizigers op het spoor minimaal op het peil houden dat we nu hebben, en zo mogelijk zelfs verder uitbreiden.’

‘Weet je nog?’, vraagt Manouk. ‘We kregen de kaartjesautomaten ter ondersteuning van de serviceverlening aan de reizigers. Ter ondersteuning! Maar wat we overhouden, zijn dichte loketten en praatpalen op de perrons waar de mensen hun vragen kunnen stellen.’

Ze vindt het voornemen van NS om fors te snijden in het aantal servicemedewerkers belachelijk. ‘Ze hebben op het hoofdkantoor in Utrecht kennelijk niet door hoe belangrijk de serviceverlening is. Cijfermatig gezien snap ik het nog wel een beetje, want we hebben nauwelijks nog kaartverkoop. Maar de servicemedewerkers doen veel meer. Heel veel vragen beantwoorden bijvoorbeeld. Ter plekke, face to face. Veel reizigers willen graag iemand persoonlijk spreken. En niet per telefoon of praatpaal, want dat maakt gesprekken vaak onnodig gecompliceerd.’

Eigenlijk vindt Manouk de plannen van NS ook wel een beetje laf. ‘Het spoorbedrijf wil bezuinigen en begint daarmee bij de groep medewerkers die hier het minst makkelijk tegen in opstand kan komen. Als wij het werk neerleggen zal dat minder indruk maken dan wanneer machinisten gaan staken. Want dat geeft een heel ander beeld. Wij zouden alleen mensen raken die afhankelijk zijn van onze serviceverlening. Dat zijn vaak de kwetsbare reizigers, en die laat je niet in de kou staan. Dus het enige waar we op kunnen hopen is de solidariteit van het rijdend personeel. Of van de politiek. Die kan NS verplichten op de stations goede service te verlenen. Dus als politicus zou ik het wel weten.’

'WAT WE OVERHOUDEN, ZIJN DICHTE LOKETTEN EN PRAATPALEN OP DE PERRONS‘

Deel deze pagina