POLITIEKE WENSEN - 2

LANGERE CONCESSIEPERIODES, MEER VEILIGHEID

Tekst Ronald de Kreij Beeld Doon van de Ven

‘VEILIGHEID IS EEN TAAK VAN DE OVERHEID’

Met René Scholten in de Tweede Kamer zijn we verzekerd van zijn 'belofte' om de concessieperiode voor spoorlijnen te verlengen naar dertig jaar én zijn inspanningen om de spoorwegpolitie terug te krijgen.

Op 17 maart aanstaande vinden in Nederland parlementsverkiezingen plaats. Stel dat jij in de Tweede Kamer zou worden gekozen, wat zou jij dan als politicus veranderen ten gunste van jouw werk nu? We vroegen het diverse leden van FNV Spoor.

De spoorconcessies zijn qua looptijd te kort om de commerciële spoorbedrijven te verleiden voldoende te investeren in hun personeel en materieel. Dat is de stellige overtuiging van René Scholten, multimodaal-machinist bij Arriva en werkzaam binnen het concessiegebied Achterhoek / Rivierenland. Dat moet anders, vindt hij. Beter vooral. Hij heeft al een plannetje uitgewerkt, voor het geval hij ooit politieke zeggenschap krijgt. Krijgt hij die niet – en daar ziet het naar uit, want hij is niet verkiesbaar – dan is het misschien een goede suggestie voor anderen die wel landelijk politiek actief zijn.

René: ‘Bij mijn vorige werkgever werd na het verlies van de concessie niet meer geïnvesteerd in personeel en materieel. Terwijl we als personeel toch al kampten met de grote onzekerheid die een overgang van de ene naar de andere vervoerder met zich meebrengt.’

Een oplossing voor dit probleem is volgens hem verlenging van de concessieperiode naar dertig jaar. ‘Want het terugdraaien van de aanbestedingen, wat ik graag zou willen, is vrees ik een illusie. Dus dan maar dertig jaar, met elke vijf jaar een tussentijdse evaluatie met beoordeling. Presteert de concessiehouder onder de maat, dan wordt de licentie ingetrokken. Op deze manier kan de concessieverlener druk op de ketel houden. Bovendien loont het bij een concessieperiode van dertig jaar wel om te investeren in personeel en materieel. Sterker nog; je ontkomt er niet aan. En doe je het zelfs dan alsnog niet, dan komt dat wel naar boven tijdens de vijfjaarlijkse evaluatie.’

Een ander punt waar hij graag politieke aandacht voor wil, is de veiligheid op de treinen en stations. ‘Arriva neemt veiligheid heel serieus’, merkt René. ‘Net als alle andere spoorbedrijven. Maar je merkt dat geld ook een rol speelt. Bovendien, dit is toch een taak van de overheid? We hebben het immers over een maatschappelijk probleem. Daarom pleit ik voor de terugkeer van de spoorwegpolitie. Als ik nu om elf uur ’s avonds op station Varsseveld diep in de Achterhoek problemen constateer met overlast gevende jeugd en daarom bijstand van de politie vraag, nou, vergeet het dan maar. Dus wat doe ik? Toch maar gewoon doorrijden. Wachten op de politie gaat ten koste van de punctualiteit.’

‘PRESTEERT DE CONCESSIEHOUDER ONDER DE MAAT, DAN WORDT DE LICENTIE INGETROKKEN’

Deel deze pagina