POLITIEKE WENSEN - 4

PER DIRECT EINDE AAN MARKTWERKING

Tekst Ronald de Kreij Beeld Doon van de Ven

'MARKTWERKING VEROORZAAKT ALLEEN MAAR ONDUIDELIJKHEID EN KOST VEEL GELD'

‘De marktwerking eraf en wel per direct.’ Mathijs Zinger hoeft niet lang na te denken over de vraag wat hij zou veranderen als hij het politiek voor het zeggen zou krijgen. ‘Het is een illusie om te denken dat het vervoeren van reizigers met marktwerking beter kan worden uitgevoerd.’

Op 17 maart aanstaande vinden in Nederland parlementsverkiezingen plaats. Stel dat jij in de Tweede Kamer zou worden gekozen, wat zou jij dan als politicus veranderen ten gunste van jouw werk nu? We vroegen het diverse leden van FNV Spoor.

‘De marktwerking werkt niet, veroorzaakt alleen maar onduidelijkheid en kost veel geld’, oordeelt Mathijs Zinger, machinist bij NS. ‘Bovendien kan zo’n bedrijf als Arriva niet in de schaduw staan van NS. Ik vind dat ik dit mag zeggen, omdat ik vier jaar bij dat bedrijf heb gewerkt. Daarvoor zat ik in het goederenvervoer en inmiddels werk ik nu alweer vijf jaar bij NS. Arriva Trein is een klein bedrijf, althans in Nederland, maar met een heel grote mond. Niet sociaal en erg op de cijfertjes. Desondanks kan het financieel gezien allemaal niet uit. De overheid betaalt Arriva en de andere commerciële personenvervoerders om lijnen te rijden, terwijl NS jaarlijks 300 miljoen euro gebruikerskosten moet betalen. Daarnaast weet NS als enige nog wél winst te maken.’

Als het aan Mathijs ligt gaat al het geld voor het personenvervoer over het spoor op een hoop en wordt de uitvoering toevertrouwd aan één bedrijf: NS. ‘Alles onder één vlag, ook de service en veiligheid, is veel beter. Bij de commerciëlen zit je bij sommige concessies als machinist doorgaans alleen op de trein. Dat maakt het er voor jou en voor de reiziger niet bepaald veiliger op. Ik heb op lijnen gereden waar collega’s ’s avonds in de weekenden niet durfden te komen. Zo erg was het.’

‘Ik heb in mijn Arrivatijd veel meegemaakt’, vervolgt hij. ‘Leuke dingen gezien, veel geleerd ook. Maar ik heb het daarna geen moment gemist. Toen ik bij NS binnenstapte, voelde dat als een warm bad. Mijn vader was ook machinist, en vanaf dag één was het: o, jij bent er een van die en die. Heel gemoedelijk en heel vertrouwd. Zo hoort het ook, vind ik. Geen gegoochel met cijfertjes, maar aandacht voor waar het proces om draait. Namelijk de reiziger zo goed en prettig mogelijk van A naar B vervoeren. Het is een illusie om te denken dat deze opdracht met marktwerking beter kan worden uitgevoerd.’

‘ALLES ONDER ÉÉN VLAG, OOK DE SERVICE EN VEILIGHEID’

Deel deze pagina