POLITIEKE WENSEN - 8

DE TREIN GOEDKOPER

Tekst Ronald de Kreij Beeld Doon van de Ven

‘INTERNATIONALE SPOORSAMENWERKING IS NOODZAKELIJK’

De maatschappelijke functie van het treinvervoer staat onder druk, constateert Ismaël van Wijk. Hij vrees voor de teloorgang van het spoor. Daarom lanceert hij enkele voorstellen om het treinreizen weer aantrekkelijker te maken. Ook internationaal.

Op 17 maart aanstaande vinden in Nederland parlementsverkiezingen plaats. Stel dat jij in de Tweede Kamer zou worden gekozen, wat zou jij dan als politicus veranderen ten gunste van jouw werk nu? We vroegen het diverse leden van FNV Spoor.

‘Stoppen met de doorgeschoten marktwerking.’ Dat is het eerste wat Ismaël van Wijk, servicemedewerker Internationaal bij NS, te binnen schiet wanneer hem wordt gevraagd wat zijn allereerste politieke beleidsdaad zou zijn. ‘Want marktwerking leidt tot commercialisering en winstbejag. Twee zaken die totaal niet passen bij de nutsfunctie die het spoor heeft. Daarmee drijf je steeds verder af van je maatschappelijke taak en daalt je serviceniveau. Een wirwar van vervoerders en opgeknipte spoorlijntjes dragen daar ook al niet bepaald aan bij.’

Ismaël vreest voor de teloorgang van het spoor en het treinreizen. Niet alleen in Nederland, maar ook buiten de landsgrenzen. ‘Je ziet het aantal internationale verbindingen afnemen’, zegt hij. ‘We verkopen nog maar heel weinig internationale tickets. Dat komt mede omdat de mensen liever voor een paar tientjes het vliegtuig pakken. Dat is goedkoper dan de trein. Doodzonde vind ik dat. Temeer omdat reizen per trein toch echt een stuk aantrekkelijker is. Je zit lekker, ziet veel, je kan je reis onderbreken als je wilt, het is gewoon een heel leuke ervaring.’

Hoe het tij te keren? ‘De trein goedkoper maken’, vindt hij. ‘En vliegen duurder. Het is eigenlijk te gek voor woorden dat vliegtuigen kunnen vliegen met belastingvrije kerosine. Nou, dan mogen we het voor het milieu veel schonere spoor wat mij betreft ook wel subsidiëren.’

‘Internationale spoorsamenwerking is eveneens noodzakelijk’, vervolgt hij zijn betoog. ‘Zeker binnen één Europa is het noodzakelijk om over de grenzen heen te kijken. Feit is echter dat het steeds lastiger is geworden om internationale kaartjes te verkopen. Alleen naar de grote knooppunten lukt nog wel. Londen bijvoorbeeld. Maar daar houdt het wat Engeland betreft wel zo’n beetje mee op. Het fijnmazige netwerk verder het land in verdwijnt steeds meer uit beeld. Ja, of de mensen moeten hun reis zelf via internet gaan uitdokteren. Maar dat is een lastige opgave, hoor. Dus als je mij vraagt hoe het tij te keren, dan zeg ik dat ik hoop dat de politiek een bijdrage wil leveren aan het toegankelijk houden van de trein, ook op internationaal vlak.’

'JE ZIET HET AANTAL INTERNATIONALE VERBINDINGEN AFNEMEN'

Deel deze pagina