HARRIËT RABOU
‘JE MAG MENSEN BEST OM COMMITMENT VRAGEN’
Tekst Ronald de Kreij Beeld Doon van de Ven

Harriët Rabou: ‘Het wordt tijd voor de jeugd om het stokje over te nemen’
‘Eigenlijk’, zegt Harriët Rabou, ‘vind ik dat iedereen iets zou moeten doen voor de maatschappij. Hoe groot of hoe klein ook. Ik doe het al mijn hele volwassen leven. Van bloed geven tot collega’s helpen hier bij DB Cargo.’
Toen de kinderen uit huis waren en Harriët Rabou meer tijd overhad voor zichzelf, besloot de medewerkster op het Klantencentrum van DB Cargo bij haar werkgever in de ondernemingsraad te stappen. ‘Daar zit ik nu al negen jaar, maar dit wordt mijn laatste periode. Ik vind dat het tijd is voor de jeugd om het stokje over te nemen.’
Ondertussen helpt ze sinds eind 2019, enkele maanden voor het uitbreken van de coronapandemie, namens de FNV collega’s die op het werk tegen problemen aanlopen. ‘Mijn collega Bert van Dasselaar is binnen ons bedrijf al jaren Consulent Spoor. Hij is 64 jaar. Mede op zijn verzoek ben ik consulent geworden. Maar zelf ben ik inmiddels ook al 60, en dus vind ik dat ook hier de jongere garde het zo langzamerhand zou moeten overnemen.’
Bedrijf werk mee
Wat haar verbaast als Consulent Spoor? ‘Het bedrijf werkt heel erg mee. Ik krijg alle ruimte en alle mogelijke faciliteiten, en als ik ergens aanklop wordt er geluisterd. Natuurlijk, regels zijn regels, dat weet ik ook wel, maar daar kun je binnen een bepaalde bandbreedte mee spelen om zaken te kunnen regelen. Dit doet DB Cargo ook. Ik had niet verwacht dat het bedrijf zo creatief zou meedenken. Ik hoor van collega-consulenten bij andere spooronderdelen nog wel eens dat ze worden tegengewerkt.’
Als consulent verdedigt Harriët uiteraard de belangen van haar collega’s. Maar niet altijd. ‘Er komen ook wel eens collega’s bij me met iets waarvan ik denk: hoe durf je het te vragen?! Bijvoorbeeld iemand die hier nog maar net zat, nog niet eens een vaste aanstelling had, en die meende te kunnen claimen twee dagen per week thuis te mogen werken en op bepaalde dagen niet voor half elf te hoeven beginnen. Terwijl dat duidelijk niet paste bij het werk.’
‘Is een zaak serieus, dan duik ik er in’, vervolgt ze. ‘Bijvoorbeeld een collega die voor een functie een assessment moest doen, daar glansrijk doorheen kwam, maar die functie uiteindelijk toch niet kreeg vanwege twijfels over geschiktheid. Dat kan natuurlijk niet!’
Reacties
Gesprekken voeren, collega’s adviseren, ze deed het allemaal ook al toen ze nog géén Consulent Spoor was. ‘Anderen helpen zit in me. Je doet je best, maar je kunt nooit van tevoren inschatten of het helpt. Nu als Consulent Spoor krijg ik regelmatig terug dat mensen blij met me zijn. Dat geeft natuurlijk veel voldoening.’
En hoe zit het met háár opvolging straks? Heeft ze al een jongere collega bereid gevonden? ‘Nee, maar ik doe mijn best. Zeker in de buitendienst loopt genoeg nieuw jong spul rond. Van een aantal van hen zie ik ook de gezichten terug in de bedrijfskadergroep van FNV Spoor. Deze mensen zouden daarom ook te porren moeten zijn voor de ondernemingsraad. En vanuit de or hoeft een stap naar Consulent Spoor niet groot te zijn. Maar hoe krijg je dit voor elkaar? Ik vertel aan iedereen die ik maar tegenkom wat dit werk inhoudt en hoe leuk het kan zijn. Misschien helpt dat. Bovendien kan en mag je mensen toch best om een beetje commitment vragen?’
‘IK HAD NIET VERWACHT DAT DB CARGO ZO CREATIEF ZOU MEEDENKEN’