MIA WIJNEN
‘DE WAARDERING GEEFT EEN ENORME BOOST’
Tekst Ronald de Kreij Beeld Doon van de Ven
‘HET WERK ALS CONSULENT GAAT VAAK GEPAARD MET EMOTIES EN SOMS REGELRECHT TRIESTE GEVALLEN’
Er is bij ProRail dringend behoefte aan nieuwe Consulenten Spoor, zegt Mia Wijnen, één van de twee nog overgebleven (re-integratie)consulenten. De andere consulenten zijn met pensioen en zelf blijft Mia ook nog maar ongeveer een jaartje. Hieronder vertelt ze over deze vakbondsfunctie. ‘Wie voelt zich geroepen?’
Mia Wijnen is stafadviseur infra en vicevoorzitter van de ondernemingsraad bij ProRail. Hiernaast is ze, behalve voorzitter van de bedrijfskadergroep ProRail, re-integratieconsulent en Consulent Spoor voor individuele collega’s bij het bedrijf. Ze vertelt:
‘ProRail is een gemoedelijk bedrijf. De werkgever wil conflicten met medewerkers liefst zo veel mogelijk vermijden, en als ze toch ontstaan dan is het de bedoeling dat er met elkaar over oplossingen gesproken wordt in plaats van onderhandeld. Dit verklaart ook het bestaan van een ombudsman en vertrouwenspersonen. En de Consulent Spoor van FNV Spoor niet te vergeten.’
‘De meeste mensen die bij mij aankloppen, hebben vragen met betrekking tot hun re-integratie. Mijn taak is dan vooral om te bezien of de wet Poortwachter goed wordt toegepast. Houdt de werknemer zelf een dossier bij, onderneemt hij of zij op tijd de stappen die de wet voorschrijft, dat soort dingen. Maar ik kijk ook of de werkgever doet wat moet. Managers weten ook niet altijd precies waar een medewerker behoefte aan heeft. Die vragen de medewerker dan om mij mee te nemen naar het re-integratiegesprek. Dat vind ik mooi. Dit is namelijk ook gericht op het zo veel mogelijk voorkomen van conflicten en er voor zorgen dat iedereen krijgt waar hij of zij recht op heeft.’
‘Het valt me wel op dat collega’s me vaak te laat inschakelen bij hun re-integratievragen of andere problemen die ze tegenkomen. Dan zijn ze zelf al begonnen met onderhandelen, maar lopen ze uiteindelijk vast. Dat maakt het wat lastig om de boel weer goed op de rails te krijgen, maar dit lukt doorgaans wel.’
‘Het werk van een Consulent Spoor gaat vaak gepaard met emoties en soms regelrecht trieste gevallen. Ik heb me bijvoorbeeld ingespannen voor een collega die overleed nét voordat we resultaat konden boeken. Dat hakt er behoorlijk in en dat sleep je dan ook nog wel even met je mee. Hier moet je mee om kunnen gaan.’
‘De FNV ondersteunt je hierbij in alle mogelijke opzichten. Je krijgt een degelijke en zelfs best zware opleiding, je kunt altijd terugvallen op de juridische dienst en je bestuurder staat altijd klaar om mee te sparren en jouw emoties mee te delen.’
‘Ik ben momenteel de enig overgebleven Consulent Spoor binnen ProRail en ben er daarom voor alle regio’s. Ik kan het aan, maar het is beter om met meer consulenten te zijn. Om mensen over te halen hebben we zelfs een wervingsfilmpje op het internet gezet. Als iemand zich wil aanmelden, dan kan dat hier. Ik zeg uit de grond van mijn hart: dit werk geeft heel veel voldoening. Het is écht een vorm van vakbondswerk waarbij je mensen één op één kunt helpen. Het kan zoals gezegd soms emotioneel zwaar zijn, maar de waardering die je ervoor krijgt geeft een enorme boost. Het is ontzettend dankbaar om te doen.’

Mia Wijnen: ‘Het is ontzettend dankbaar werk om te doen’