SPOORGOEDERENVERVOER

VALSE START DREIGT VOOR CAO-OVERLEG DB CARGO

Tekst Ronald de Kreij Beeld Jan Lankveld, Shutterstock

De coronacrisis heeft veel zaken in het dagelijks leven in de war geschopt. Maar dat de pandemie ook een negatieve invloed dreigt te hebben op de nieuwe cao van de werknemers bij spoorgoederenvervoerder DB Cargo Nederland was onverwacht.

Het virus Covid 19 is ook niet aan het personeel van DB Cargo Nederland voorbij gegaan. Kantoorpersoneel dat vanuit huis is gaan werken en rijdend personeel dat de cabine na elke dienst grondig schoon moet maken. Fijn was het om opeens aangemerkt te worden als vitale sector, maar diep triest was het verlies van een collega aan het virus. Enkele andere collega’s die ook werden getroffen zijn gelukkig weer herstellende.

Een ander coronaeffect: het overleg over een nieuwe cao dat kort na de eerste verkennende gesprekken half maart van start zou gaan, is nog altijd niet opgepakt. Pas na de zomerperiode zullen de onderhandelingen daadwerkelijk worden opgestart. Met, als het aan de werkgever ligt, een totaal nieuwe insteek dan besproken is bij de eerste verkennende ronde. Corona zou zó’n negatieve invloed hebben op de bedrijfsvoering, dat nu niets meer mogelijk is. Over dit laatste denken het personeel én FNV Spoor echter heel anders.

WAARDERING

‘In het begin vielen de effecten van de coronacrisis op het goederenvervoer nog mee’, vertelt dienstindeler en vakbondskaderlid Angelo de Klerk. ‘Na verloop van tijd werd het inderdaad minder. Maar we zijn blijven rijden. We zijn tenslotte een vitale sector, nietwaar? Al was het alleen maar vanwege het vervoeren van kolen voor de energiecentrales.’

‘Gezamenlijk hebben we het bedrijf draaiende gehouden’, vervolgt De Klerk, die tevens secretaris van de ondernemingsraad is bij DB Cargo Nederland én voorzitter van de bedrijfskadergroep bij FNV Spoor. ‘Dat werd gewaardeerd. Namens de directie en de ondernemingsraad hebben alle medewerkers een bloemetje thuisgestuurd gekregen voor hun inzet. Attent, nietwaar? Maar het zou fijn zijn als die waardering verder ook in geld uitgedrukt zou worden.’

DAT IS VREEMD

Wat betreft dit laatste dreigen de werknemers achter het net te gaan vissen. DB heeft aangegeven dat er vanwege tegenvallende omzetcijfers geen enkele ruimte is. Daarom zou het bedrijf het liefst de huidige cao ongewijzigd willen voortzetten.

‘Dat is vreemd’, oordeelt De Klerk. ‘Vorig jaar hebben we een prima jaar gedraaid. In Duitsland ging het minder, maar dat was al langer zo en daar hebben de werknemers er in juli vorig jaar nog 3,5 procent bijgekregen. En voor dit jaar hebben de bonden en de werkgever in Duitsland – nota bene in de afgelopen maand juni – daar nog eens 2,6 procent bovenop afgesproken per 1 juli jongstleden. Met als klap op de vuurpijl per 1 januari 2021 opnieuw een loonsverhoging, óf minder uren werken voor hetzelfde salaris, óf meer vakantie, óf een combinatie van dit alles. En dan roept het moederbedrijf – dat nota bene 8 miljard euro steun van de Duitse staat heeft gekregen – dat voor de werknemers bij de dochter in Nederland niets meer mogelijk zou zijn! Dat krijg je er bij mij niet in. Het steekt ook.’

'IN DUITSLAND HEBBEN DE BONDEN EN DE WERKGEVER NOTA BENE IN DE AFGELOPEN MAAND JUNI NOG EENS 2,6 PROCENT SALARISVERHOGING AFGESPROKEN’

Angelo de Klerk: ‘Geen enkele ruimte? Dat krijg je er bij mij niet in.’

ZEG HET MAAR

Hoewel het cao-overleg haast heeft – de oude cao is in april dit jaar afgelopen – zal de eerste ronde nu pas in september beginnen. ‘De zomerperiode is geen goed moment om te overleggen, omdat veel mensen dan weg zijn', aldus De Klerk. 'Samen met onze FNV-vakbondsbestuurder Michiel Boer hebben we de tussenliggende tijd gebruikt om een enquête onder de leden te houden. Wat willen zij? Onze insteek: zeg het maar. Ik vermoed dat zij niet veel begrip zullen hebben voor de stelling van de werkgever dat er geen enkele ruimte is voor verbeteringen. Als DB hier niettemin aan vasthoudt, dan krijgt het overleg een valse start.’

Deel deze pagina