OC NOORD-WEST

‘COMMUNICATIE, HÉÉL BELANGRIJK’

Tekst Ronald de Kreij Beeld Doon van de Ven

Magna van Dijk: ‘Veel jongere collega’s denken dat het allemaal vanzelf gaat.’

Het werk van een onderdeelscommissie is reuze belangrijk, vindt hoofdconducteur Magna van Dijk. Jammer alleen dat lang niet iedere NS’er zich dit realiseert. ‘Dus moeten wij hun het verhaal vertellen.’

‘Mijn slogan op het werk: wees lid van een vakbond!’, zegt Magna van Dijk. ‘En kies dan voor een actieve, zichtbare vakbond. Zonder namen te noemen, doel ik dan natuurlijk op FNV Spoor. Dat is namelijk dé bond met een bredere mening dan over alleen maar alleen één of twee functiegroepen.’

‘Ik ben zelf zeker al 25 of 26 jaar FNV-lid’, vervolgt ze. ‘Tot mijn grote tevredenheid. Het moet je natuurlijk wel liggen, zo’n actieve houding van de vakbond. Maar ik vind het belangrijk dat mijn bond ook de belangen van mijn collega’s bij bijvoorbeeld Service & Stations en NS International behartigt. We zijn immers één bedrijf. En vergeet niet de faciliteiten die FNV Spoor de leden en kaderleden biedt. Dat is alles bij elkaar toch echt meer dan wat andere bonden te bieden hebben.’

‘NU GA IK ER HELEMAAL VOOR’

Het is duidelijk: Magna voelt zich goed thuis bij 'haar' FNV Spoor. En omdat ze zelf ook graag actief is, verbaast het dan ook niet dat ze namens die bond in de medezeggenschap zit. ‘Ik ben in maart ingevallen omdat er een plek vrij kwam in de onderdeelscommissie (OC). Tijdens de vorige termijn van de OC ben ik ook al ingevallen. En nu ga ik er helemaal voor. Bij de komende verkiezingen sta ik eerste op de kieslijst van FNV Spoor.’

In de huidige OC van Regio Noord-West worden slechts drie van de vijftien zetels bezet door FNV-kandidaten. Dat is landelijk gezien een opvallend lage score, en dat zit ook Magna dwars. ‘Deels snap ik het wel. Servicepersoneel, veiligheidspersoneel, kantoorpersoneel en personeel van NS International hebben hun eigen OC. FNV Spoor is er voor iedereen bij NS en moet zijn kandidaten dus 'versnipperen' over meerdere OC’s. Dat maakt de spoeling dunner. Maar jammer vind ik het wel.’

ELK JAAR WEER STRIJD

Om het tij te keren moeten volgens Magna vooral de jongere NS-medewerkers bewust worden gemaakt van het belang van zowel de medezeggenschap als van het vakbondslidmaatschap. ‘Zij zijn hier niet mee bezig. Roosters, vrije dagen, arbeidsvoorwaarden, ze denken dat het allemaal vanzelf gaat. Nou niet dus. Maar zij vragen er niet naar, dus moeten wij hen het verhaal vertellen. We moeten ze vertellen over de invloed die de OC heeft op de afspraken en processen in het productiegebied waar zij werken.’

‘Iedere standplaats heeft zijn eigen specifieke vraagstukken en problemen’, zegt ze. ‘Niet alleen rond rooster- en verlofafspraken. Ook op het gebied van veiligheid, óók op de opstelterreinen, het werkpakket en noem maar op. Omdat er elk jaar dingen veranderen – het werkpakket, mensen die vertrekken – moet je elk jaar weer opnieuw afspraken maken. Want de treinen moeten wel blijven rijden. Dat is elk jaar weer een strijd. Dát verhaal moeten we vertellen als we mensen willen betrekken bij de vakbond en medezeggenschap. Het staat of valt met communicatie. Communicatie is echt héél belangrijk.’

‘MIJN SLOGAN OP HET WERK: WEES LID VAN EEN VAKBOND!’

Deel deze pagina