BESTE WENSEN - 3

WENS: TERUG NAAR KWALITEIT

Tekst Ronald de Kreij Beeld Doon van de Ven

‘BIJNA ALTIJD WORDT DE GOEDKOOPSTE OPTIE GEKOZEN’

Vroeger was alles beter. Dat hebben we meer gehoord. Maar wat treinmachinist Wilbert Festen (Keolis) hiermee eigenlijk wil zeggen, is dat hij de kwaliteit van het personenvoer van vóór de aanbestedingen mist. ‘Alle beslissingen worden financieel genomen.’

‘Als de coronacrisis iets heeft opgeleverd, dan is het dat het kabinet eindelijk erkent dat het openbaar vervoer een vitale sector is. Maar wat doet datzelfde kabinet vervolgens? Het vindt dat treinen en bussen 'gewoon' moeten blijven rijden, maar vergoedt niet meer dan 93 procent van de gederfde inkomsten. Nee, denk ik dan, als je een sector 100 procent vitaal verklaart, dan moet je daar 100 procent achter staan en dus 100 procent vergoeden.’ ‘In het verlengde hiervan: als je als overheid bij een aanbesteding hebt kunnen doorrekenen dat de exploitatie van een bepaald concessiegebied zeker X euro kost, dan moet je inschrijvingen daaronder niet oppakken. Want dat kan dus niet. En je zou inschrijvingen daarboven best eens met wat meer aandacht kunnen bekijken. Want wat biedt die partij? Welke extra’s zijn er voor de reiziger? Misschien is het wel het overwegen waard daarvan gebruik te maken.’ ‘Alle beslissingen worden tegenwoordig financieel genomen. En dan bedoel ik dat bijna altijd automatisch voor de goedkoopste optie wordt gekozen. Ik snap het wel, want dit is nu eenmaal het gevolg van marktwerking: het moet steeds goedkoper. Maar dat vertaalt zich wel in minder kwaliteit. Je ziet het zelfs aan onze werkkleding. En de schoonmaak van de treinen: ook de schoonmaakbedrijven moeten het zo goedkoop mogelijk doen.’ ‘Misschien moeten we weer eens kritisch naar de essentie van marktwerking kijken. Dingen moeten efficiënter én beter. Maar de reiziger en het personeel mogen niet de dupe worden. Daarom mijn wens voor 2021: terug naar de kwaliteit van vroeger. Want dát is de kwaliteit die een vitale sector behoort te bieden.’