BESTE WENSEN - 5

WENS: MEER WAARDERING

Tekst Ronald de Kreij Beeld Doon van de Ven

ProRail kampt met een oplopend tekort aan treindienstleiders, zo heeft de organisatie wereldkundig gemaakt. Martin Meijer, zelf treindienstleider, weet hoe dat komt. En hij weet ook wat er aan gedaan kan worden: ‘Meer en betere waardering in alle opzichten.'

‘Het tekort aan treindienstleiders sleept eigenlijk al jaren. Maar de laatste drie, vier jaar wordt het probleem groter. Dat komt onder meer door de samenvoeging van verkeersleidingsposten. Niet iedereen is bereid met het werk mee te verhuizen. Daar hebben wij eerder al voor gewaarschuwd. Maar dat is genegeerd. Met als gevolg dat Amersfoort naar ons in Utrecht toe is gekomen met een tekort van zo’n tien man. Gelukkig heeft ProRail hier nu wel van geleerd: de samenvoeging van Alkmaar en Amsterdam is onlangs met twee jaar uitgesteld.’ ‘Een ander punt van aandacht is de onvrede op de werkvloer door een nieuwe manier van leidinggeven. We kregen leidinggevenden die te veel directief wilden gaan sturen in plaats van coachen. Dat moet je niet doen. Zeker niet in een omgeving met mensen die zijn geselecteerd op zelfstandig kunnen werken en beslissingen nemen.’

'Treindienstleider is een zware en verantwoordelijke functie. De opleiding die negen maanden en tientallen duizenden euro’s per deelnemer kost, is ook zwaar. Het is al moeilijk om de vijf voorrondes door te komen. En dan nog sneuvelt 50 procent van de deelnemers in het opleidingstraject daarna. Dus zou ik zeggen: wees zuinig op je treindienstleiders die het wél hebben gered. Maar ze verdienen minder dan mensen met gelijkwaardige functies op het hoofdkantoor. Loonschaal 6 tegenover loonschaal 8. En in die functies heb je géén onregelmatige diensten en hoef je niét te werken in de weekenden en tijdens de feestdagen. Vind je het dan gek dat mensen overstappen? Zeker als je toch al niet lekker op je plek zit omdat de sfeer niet je van het is. Van de laatst vijftien mensen die ik op onze post heb zien vertrekken, zijn er dertien overgestapt naar een andere functie binnen ProRail.’

‘De aanpak van het treindienstleiderstekort is eigenlijk heel simpel: zorg dat de rust op de werkvloer terugkeert. En zorg voor meer en betere waardering in alle opzichten. Waardering zowel in beloning als in de erkenning van het vakmanschap. Mijn bestuurder van FNV Spoor kent het probleem en is actief betrokken. Recent zijn de onderhandelingen over een nieuwe cao gestart. Dus de mogelijkheid voor goede afspraken ligt open. Lukt dat, dan is mijn wens voor 2021 vervuld: weer een fijne werkplek, meer mensen die instromen en een einde aan de uitstroom via de achterdeur.’

‘TREINDIENST-LEIDER IS EEN ZWARE FUNCTIE’