BESTE WENSEN - 7

WENS: BLIJF EEN SOCIAAL BEDRIJF

Tekst Ronald de Kreij Beeld Doon van de Ven

Er komt een grote reorganisatie op NS af, ziet Anuschka van Aken. Voor haar eigen functie als planner materieel verwacht ze geen grote bedreigingen. Ook niet voor haar man, die machinist is. Maar ze vreest wel voor andere collega’s binnen het spoorbedrijf. Vandaar haar wens: ‘Ik hoop dat NS wel een sociaal bedrijf blijft.’

‘Ik lees met grote belangstelling de berichten van FNV Spoor over het verloop van de cao-onderhandelingen en de krimp die er aan komt. Ik wil weten waar NS op aanstuurt. Wat gaat er gebeuren met die duizenden mensen wier baan op het spel staat?’ ‘Ik werk bij NS, en mijn man ook. We zijn nog maar net ouders geworden van ons dochtertje Lexie. Dan zou je denken dat we zorgen kunnen hebben over het voortbestaan van onze baan. Maar dat hebben we niet. Dat klinkt misschien gek, maar mijn afdeling is de laatste jaren zó gekrompen, dat het echt niet met nóg minder kan. En wat betreft mijn man: er zijn nog altijd veel vacatures voor machinisten en conducteurs. Mijn broer heeft onlangs nog gesolliciteerd als HC en is aangenomen. Ja, we worden een echte spoorfamilie.’ ‘Overigens stelt mijn man wel vragen bij de flexibiliteit die NS vraagt in ruil voor baangarantie. Hoeveel meer flex moet hij nog zijn dan hij nu al is? Moet hij straks akkoord gaan met een standplaats aan de andere kant van het land?’

‘Het feit dat wij ons geen echt grote zorgen maken, betekent niet dat we de situatie niet ernstig vinden. Veel anderen vrezen immers wél voor hun baan. Hoe gaat NS met hen om? Ik kan maar één ding hopen: dat NS ook in deze moeilijke tijden wel een beetje sociaal blijft.’ ‘Ik zei net dat we een echte spoorfamilie worden, maar eigenlijk waren we dat altijd al. Mijn vader heeft ook bij NS gewerkt. Van hem weet ik dat NS vroeger een erg sociaal bedrijf was. Werken bij het spoor was een baan voor het leven. Wat mij betreft is dat nog steeds het geval.’ ‘Goed en sociaal met je medewerkers omgaan betekent dat je in het uiterste geval werkelijk álles uit de kast haalt om ontslagen zoveel mogelijk te voorkomen. Maar sociaal zijn kan zich ook in kleinere dingen uiten. Bijvoorbeeld echte waardering geven aan de medewerkers die zich tijdens de coronacrisis keihard voor het spoorbedrijf inzetten. Dat vraagt om meer dan een mailtje met woorden als 'goed bezig' en 'bedankt'. En wat gaat NS doen met de kerstpakketten? Gaan die ook sneuvelen als gevolg van corona? Natuurlijk, door de coronacrisis zijn er minder reizigers. Maar wees en blijf wel zuinig op het personeel dat je hebt.’

‘WEES EN BLIJF ZUINIG OP HET PERSONEEL DAT JE HEBT’