BESTE WENSEN - 8

WENS: INVESTEREN IN SCHOLING

Tekst Ronald de Kreij Beeld Doon van de Ven

De gevolgen van de coronacrisis zijn te merken tot in de haarvaten van de spoorbedrijven. Hilko Ilsink, technisch medewerker materieelsystemen bij Instandhouding (voorheen NedTrain) vertelt wat de pandemie voor hem en zijn collega’s betekent. En wat hij hoopt dat in het nieuwe jaar ten goede verandert.

‘Bij corona en het spoor denken de meeste mensen aan conducteurs die een grote mond krijgen omdat ze reizigers vragen hun mondkapje op te zetten. Die mensen weten niet dat corona het hele bedrijf beïnvloedt. Ook binnen ons onderhoudsbedrijf is het echt een issue. Onder de monteurs bijvoorbeeld, die tijdens de onderhoudsbeurten de aanzuigfilters van het klimaatsysteem in de trein moeten verwisselen. Ze hebben natuurlijk beschermingsmiddelen, maar je weet nooit wat daar aan virus in is blijven hangen.’ ‘De directie is er heel scherp op dat iedereen zich aan de veiligheidsmaatregelen houdt. De vrees is groot dat door ziektegevallen productielijnen stilvallen en er geen onderhoud meer mogelijk is. Als dat gebeurt, rijden er in principe ook geen treinen meer.’ ‘Ook ik merk de gevolgen van corona. Door mijn werk aan de technische advieskant hoef ik niet op het onderhoudsbedrijf zelf te zijn en moet ik vanuit huis werken. Dat gaat in mijn geval goed, want ik heb een aparte werkkamer. Maar ik hoor ook andere geluiden. Niet iedereen heeft die luxe. Zelf mis ik het meest de sociale contacten. Gelukkig heb ik nog wel zo nu en dan wachtdiensten op de werkplaats waarbij ik nog eens collega’s in levenden lijve zie.’

‘Corona zorgt voor veel onzekerheid. NS wil flink gaan besparen, en dat zal ook bij Instandhouding voelbaar zijn. Mijn wens dat we corona zo snel mogelijk achter ons kunnen laten, ligt dan ook voor de hand. Dan kan ik tenminste ook zelf weer snel meer op de werkplek zelf zijn. Maar ik wens nog iets. Namelijk dat de werkgever blijft investeren in opleidingen. Zodat de medewerkers zich kunnen ontwikkelen en meegroeien met de techniek. Ik neem mezelf maar als voorbeeld. Ik kan door nieuwe technologieën vanuit huis inloggen op treinen om eventuele storingen uit te lezen. Visuele inspecties zijn hierdoor in de toekomst minder nodig. Dit kan gevolgen hebben voor monteurs die normaal deze inspecties doen. Zij moeten zich kunnen ontwikkelen tot meer een data-analist dan alleen de functie van elektricien. Dat heb ik ook gedaan. Hiervoor was ik zelf ook jarenlang monteur. Op deze manier hoeft NS geen monteurs over te plaatsen of erger, te ontslaan, om vervolgens nieuwe mensen met de gevraagde opleidingen van buitenaf aan te trekken.’

‘MEDEWERKERS MOETEN ZICH KUNNEN ONTWIKKELEN EN MEEGROEIEN MET DE TECHNIEK’